Doortraproute – testfietsers gezocht
Oudere fietsers gezocht om Doortraproutes te testen
De Fietsersbond is op zoek naar oudere fietsers om een nieuwe Doortraproute te testen in de gemeente Overbetuwe. Doortraproutes zijn fietsrondjes van 20 tot 25 kilometer, mooi, groen, over redelijk ruime paden, met weinig obstakels en over relatief veilige wegen en kruispunten. Om te checken of fietsers de route als aantrekkelijk en veilig ervaren, vraagt de Fietsersbond oudere fietsers om de route te fietsen en er hun mening over te geven.
Testdagen
Van 7 t/m 10 april kunt u de route fietsen. Dat kan alleen of met uw familie, vrienden of bijvoorbeeld uw fietsclub. Dat is niet alleen gezelliger, maar hoe meer testers zich aanmelden, hoe beter de routes straks zijn!
Meld u aan als testfietser en maak kans op een cadeaubon!
Wilt u de route uitproberen? Meld u zich dan aan bij de Fietsersbond, via www.fietsersbond.nl/testfietsen. U mag zich ook voor andere routes opgeven.
U ontvangt dan een beschrijving van de route die u wilt testen en een link naar een vragenlijst waarop u uw mening over de route kunt geven. Kent u anderen die dit mogelijk leuk vinden, verspreid dit bericht gerust.
Onder de testfietsers verloten we per route een cadeaubon van 20 euro.
Doortrappen
De Doortraproutes worden gemaakt door de Fietsersbond in opdracht van de provincie Gelderland als onderdeel van het landelijke programma Doortrappen. Dit programma heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen.
We maken deze zeven routes in Gelderland in navolging op de 9 Doortraproutes die de Fietsersbond najaar 2021 ontwikkelde (www.fietsersbond.nl/doortraproutes).




Help Oekraïne 
Mis het niet!
Onder het genot van een hapje en een drankje probeer je de wisselbeker te winnen door middel van antwoorden te geven in 8 rondes van 10 vragen.

In deze onzekere tijden is er na twee jaar toch eindelijk een feestelijk vooruitzicht!
De teams “Koningsdag-middag-programma” en “Herdenkingen 4 en 5 mei” hebben echter nog input nodig. Heb jij leuke ideeën voor de invulling hiervan en
Een actie die inmiddels door Oranje comité Randwijk is uitgezet -o



Het plan is om in dit deel door middel van kleiwinning de natuurwaarden te verbeteren door het aanleggen van een nevengeul met flauwe, ondiepe oeverzones, natte graslanden en zandige oevers. Door een deel van de klei weg te graven ontstaan ondiepe zones waar (onderwater)planten kunnen groeien en waar jonge vis en andere dieren zich thuis voelen. De oeverzones worden bovendien een fijn leefgebied voor (water)vogels als de watersnip. Voor de drogere natuurdelen wordt na herinrichting ingezet op een extensiever beheer, zodat er leefgebied ontstaat voor onder andere de kwartelkoning.
Oranjecomité Randwijk zoekt mensen om invulling te geven aan de festiviteiten rond Koningsdag en 4 en 5 mei.
Vind je het ook leuk om activiteiten te organiseren, hand en spandiensten te verrichten of juist op de achtergrond administratieve zaken te regelen?
EMM 50 jaar
En net toen alles achter de rug leek verschenen opeens burgemeester van gemeente Overbetuwe Patricia Hoytink-Roubos en wethouder Wijnte Hol, samen met de familie van Gerrit zelf, inclusief zijn kersverse kleinkind. ‘Dat was het moment dat ik dacht: hee. Daar is wat aan de hand,’ zegt Gerrit achteraf. En dat klopte. Mevrouw Hoytink begon met het loven van de jongeren die voetballen bij EMM – zij kregen Betuwse appeltaarten van de gemeente, ter aanmoediging – en richtte toen het woord tot Gerrit zelf.
Dankzij de inzet van EMM-er Reginald Lentjes kreeg Gerrit een lintje opgespeld voor de grote inzet die hij heeft als vrijwilliger heeft voor Randwijk. Van de Groentjes, via de organisatie van de Kinderspeelweek naar de trainingen en bestuurstafel van EMM en tegenwoordig ook als bestuurslid van de beheerstichting De Haar – Gerrit steekt er heel wat tijd en energie in. Als bijzondere blijk van waardering daarvoor kreeg hij uit handen van de burgemeester een Koninklijke Onderscheiding van de zesde graad in de orde. Gerrit mag zich vanaf nu ‘Lid in de Orde van Oranje-Nassau’ noemen.
In zijn dankwoord merkte Gerrit op dat een lintje altijd een beetje oneerlijk is: ‘Als er echt iets goeds gebeurt in een organisatie doe je dat nooit alleen, maar altijd met elkaar. Een lintje gaat dan maar naar een enkele persoon, terwijl als iedereen gewoon z’n werk doet bereik je samen iets moois. En zo moet het ook.’
Vorig jaar kregen ook twee andere Randwijkers een Koninklijke Onderscheiding voor hun bijdrage aan de gemeenschap van Overbetuwe: Jetty Klont-Lindeboom (86) uit Randwijk werd onderscheiden als blijk van waardering voor haar vrijwilligerswerk bij de verbandpost van de EHBO afdeling Heteren en als vrijwilliger beddenrijder in het ziekenhuis Gelderse Vallei.













