Verslag 12e Haarbreed Overleg
Donderdag 8 februari 2024

Aanwezig: Annet, Gerrit, Armand, Marja, Reginald, Gerda D., Koos, Wim F., Mien, Sander, Bas, Yoeke

 

ALLEREERST:

De stichting die MFA De Haar beheert heeft een nieuwe voorzitter: per 1 januari 2024 trad Mart van Baak af (grote dank voor je werk en inzet Mart) en trad Bas Ruinard aan.

In het kort:

-We willen een schoonmaakborg instellen bij verhuur van de ruimtes.
-Wie afsluit checkt (afvinklijst) of alles schoon is, zo ja, borg terug naar organisatie.
Niet schoon? Dan is de huurder (organisator) verantwoordelijk voor meer poetswerk, of is z’n geld kwijt. Na drie keer niet schoon achterlaten volgt Gesprek.
-Op de Haarpoetsavonden levert elke organisatie een of twee poetsers, of kopen de poetsbeurt (maximaal 3x) af.

ELKE EERSTE DONDERDAG VAN DE MAAND,

maar deze keer op 29 februari

-Haarpoets op 22 februari vervalt daarmee, Haarpoets 7 maart bestaat niet.
-Veel om naar uit te kijken: evenementen die we in Randwijk verwachten in 2024
-Barvrijwilligers: niet de drankjes turven op een papiertje, maar gewoon invoeren in de kassa, zodat zowel voorraad als bon direct duidelijk zijn.
-Weggeefkast is een puinhoop. Heeft nog iemand een lichtje met bewegingssensor? Kennlijk vinden mensen het lollig om eten aan te breken en dan terug te zetten. Daarmee jat je het van de mensen die wel een extraatje kunnen gebruiken.

LET OP: al deze punten worden voorgelegd aan het bestuur, die erover beslist.

Uitgebreid verslag:

-Er is grote bezorgdheid over het schoonmaken in De Haar. Elke week komt er een schoonmaakbedrijf waar we heel blij mee zijn, maar wat veel geld kost. Meer schoonmaak inhuren zou verhaald moeten worden op huurders, dat willen we dus liever niet. Wel wordt er veel gemopperd dat de Haar niet schoon genoeg is.

HAARPOETSAVONDEN 1e DONDERDAG VAN DE MAAND

Behalve deze eerste keer: die is op 29 februari. De oplossing is simpel: de Haarpoetsavonden moeten meer aandacht krijgen bij de organisaties die gebruik maken van De Haar.

De regel is (was al): elke organisatie die gebruik maakt van De Haar stuurt op elke Haarpoetsavond 1 of 2 mensen om te helpen poetsen.

Zo zijn we op zo’n poetsavond met tussen de 10 en 15 mensen en dan is het een makkie.

Voorstel van het Haarbreed aan het bestuur is nu om een flinke stok achter de deur te zetten voor het meedoen aan die Haarpoetsavonden:

-Alle organisaties krijgen een brief met toelichting over de noodzaak om mee te helpen ons gezamenlijke gebouw schoon te houden.

-In die brief staat het volgende: je levert elke Haarpoetsavond meepoetsers. Lukt dat een keer niet, dan betaal je 50 euro afkooppoets. Lukt het drie keer niet, dan krijg je een ingewikkeld gesprek met de nieuwe voorzitter Bas Ruinard, over of je nog wel van de ruimte gebruik kunt maken als je er niet ook zorg voor wilt dragen.

 

Elke eerste donderdag van de maand is Haarpoets, te beginnen met

DONDERDAG 29 februari

Start is om 19.00. Om 21.00 ruimen we alle poetsspullen weer op en vieren we samen aan de bar dat alles weer schoon is.

Er was al een Haarpoets aangekondigd voor donderdag 22 februari, aansluitend op Eten Wat De Pot Schaft. Dat blijkt NIET handig te zijn: de eters willen graag nog even rustig nakletsen en dan is het niet fijn als er mensen in de keuken emmers aan het vullen zijn. Dank, Bep en Mien om daarop te wijzen. Daarom vervalt 22 februari, vanwege een reservering is 7 maart niet mogelijk en is dus DONDERDAG 29 februari de eerstkomende Haarpoetsdag.

Ook ivm schoonmaakproblemen:

Eigen organisaties, huurders en feestvierders maken graag gebruik van De Haar.

In de toekomst gaan die een SCHOONMAAKBORG betalen. Laat je de ruimte schoon achter, dan krijg je die gewoon terug. Maak je er een potje van (foto’s naar Bas?) dan ben je dat geld kwijt.

Verantwoordelijk voor de check hoe het er voor staat is degene die komt afsluiten. Verantwoordelijk voor de daadwerkelijke eindpoets is de organisator van de activiteit.

Voor het checken van wat allemaal schoon moet of is, maakt iedereen gebruik van de SCHOONMAAK-AFVINKLIJST. Lijst lijkt lang, maar bestaat uit volkomen logische handelingen.
Die borg ben je dus normaal gezien niet kwijt: je krijgt ‘m terug als je de zaak normaal achterlaat. En je kunt hem ook voor een heel jaar ‘laten staan’, dan hoeft dat geld niet steeds heen en weer.

LET OP:
Dit zijn voorstellen van de Haargebruikers aan het Bestuur, via het Haarbreed Overleg. In de komende bestuursvergadering wordt besloten of dit wel of niet doorgaat.

Belangrijk voor de barvrijwilligers:

-Niet turven op papiertjes!

-Als je op de kassa aanslaat wat er gebruikt wordt, is daarmee niet alleen de geldstroom beter te controleren, maar ook de voorraad! Zo kan op tijd worden ingekocht wat nodig is.

WEGGEEFKAST

De Weggeefkast is een puinhoop. Het ziet ernaar uit dat sommige mensen er lol in hebben om voedselverpakkingen open te maken en dan terug te zetten. Ook het overdatum- eten is niet leuk meer. Toch zijn er mensen in Randwijk die graag echt gebruik maken van wat extra’s in die kast! Verpest het daar nou niet voor. Heeft iemand nog een lamp, met zonnepaneeltje, die reageert op beweging?

Agenda

1e donderdag van de maand Haarpoets van 19.30 tot 21.30. Iedere gebruikersgroep levert 1 of 2 mensen. Als je rouleert poetst elke actieve Randwijker eens per jaar mee. Is te doen.

2e donderdag van de maand is bestuursvergadering (belangrijk voor als je iets wilt bespreken). Je kunt je agenda-voorstellen ook via de Ideeenbus aan het tassenrek in de hal geven.

3e donderdag van de maand (eens in het kwartaal) is het Haarbreed Overleg (en Eten Wat de Pot schaft)

DIT JAAR IN RANDWIJK TE BELEVEN

Voor komend jaar staan er boeiende dingen op het programma in De Haar:

-Koningsdag, waar nog veel vrijwilligers voor nodig zijn, met name in de keuken en aan de bar (je moet wel op de lijst staan)

-Treffers hebben in juni weer een toernooi

-Randschrijvers willen op midzomer weer een activiteit op het pontje houden

-het bevrijdingsvuur wordt opgehaald in Wageningen en naar Randwijk gebracht

-Er komt misschien een cacaoceremonie

-Pubquiz is al zaterdag 10 februari

-Rommelmarkt of kofferbakverkoop begin zomer

-Er komt een lezing door Ruud Schotman over de steenfabriek

-Rond oktober komt er een film over de Pegasusroute, kampement The Island 5 oktober in Park Lingezegen

GEBRUIK DE AGENDA

Voor alles wat je zelf wilt organiseren: reserveer via de agenda op www.randwijker.nl/evenementen. Je krijgt dan vanzelf bericht van de Gerda’s over of het wel of niet kan.

RONDVRAAG

-Gemeentesubsidie voor Randwijker gaat vervallen. Wie denkt mee over een oplossing: inkomsten voor vier keer Randwijker per jaar, met instandhouding van de redactionele vrijheid?
-Vanaf april komt er weer een nieuwe expositie in Kleine Zaal en halletje.
-Glas in Lood: tafels en vloer moeten NAT worden afgenomen, anders hebben de Koersballers de volgende dag splinters in de handen.