Treurbeuk bij de kerk gewond
Op 21 mei, tijdens een storm, is er een dikke tak afgebroken van de treurbeuk naast de kerk. De wond (links op de foto hangt hij er nog) is vanaf de weg goed zichtbaar en laat het geweld zien waarmee de tak afgescheurd is. De treurbeuk van zo’n 140 jaar oud is eigendom van de NH kerk en staat op de landelijke lijst van monumentale bomen.
Het Kerkbeheer heeft een erkend boomdeskundige, een European Tree Technician, gevraagd een adviesrapport op te stellen, met als doel de veiligheid en vitaliteit van de treurbeuk te beoordelen. In dit rapport staat dat de boom verder gezond is, laat Cor Vermeer, van het Kerkbeheer weten.
Maar de wond moet behandeld worden en er moeten een aantal takken verwijderd worden om de dragende takken lichter te maken. De boomchirurg mag dat pas doen als de ooievaars uitgevlogen zijn.
Onze Randwijkse monumentale boom zal dus ook deze schade overleven. ‘En’, verzucht Cor, ‘gelukkig stonden er geen mensen of auto’s onder toen die zware tak viel. Je moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.’


