IJsprobleempje…
Er worden niet snel lelijke woorden gezegd in Randwijk. Maar vanochtend hebben een paar schaatsliefhebbers toch wel even iets als ‘Oh bah!’ gemompeld toen ze zagen hoe de ijsbaan in wording erbij lag.
Al het water was eruit weggelekt. Daar krijg je geen ijs van waar je op kunt schaatsen, hoe hard het ook gaat vriezen!
Zou het dan wel lukken met die ijsbaan?
Het zag er niet naar uit.
Herman Mauritz is een held

Herman Mauritz wint de digitale eerste prijs voor het oplossen van het ijsbaanprobleem van Randwijk.
Maar net toen alles verloren leek meldde Herman Mauritz van de Mabo zich. Hij zag direct een oplossing en reed als een speer naar Tiel om die oplossing daar op te halen. Nog geen uur later konden de sterke mannen van Randwijk de ijsbaan gaan optuigen op een heel nieuwe manier.
Een gigantisch stuk zeil werd gespannen over de uitgeharde sneeuwhellingen rond de baan. Daar werd een flinke laag water in gespoten. Als een reusachtige vijver ligt de ijsbaan nu te wachten op de nacht. Min vijftien is er beloofd. Dat moet voldoende zijn voor elke vijver om stevig op te vriezen. Herman is dus echt de held, zonder hem was dat nooit mogelijk geweest!
Nu nog even afwachten
Is het ijs nu woensdagmiddag 10 februari om 2 uur ’s middags al dik genoeg? Dat weet nog niemand. Als het te dun is en je zakt er per ongeluk doorheen, dan wordt het nooit schaatsbaar. Daarom wordt de schaatsbaan vannacht en morgenvroeg heel voorzichtig en stilletjes met rust gelaten. Dan kan het ijs opharden. Nog een laagje eroverheen om het goed glad te krijgen en weer wachten. Het is net als met de Elfstedentocht: ook dat blijft altijd tot het laatste moment spannend. Giet ’t echt oan? Of toch net niet? Maar een ding is zeker: deze week kan er in Randwijk geschaatst worden. Is het niet woensdag, dan is het donderdag.
Houd de berichten in de gaten!
Oh, en geniet even in stilte van hoe mooi de ijsbaan er nu bij ligt – op de foto hieronder. Laat het maar vriezen!

Sssssst… de ijsbaan moet in alle rust opvriezen vannacht en morgenochtend. Aan de kant zie je de houten banken al staan waar je straks je schaatsen kunt aantrekken. Maar nu nog niet!
Meehelpen als de ijsbaan open is? Graag! Er zijn veel handen nodig.
Neem contact op met IJsmeester Ilonka Varga
om te laten weten hoe je kunt helpen: 06-30636295














Heb je nog schaatsen in de kast? Haal ze tevoorschijn, want it giet oan, in Randwijk.
De ijsmeester van Randwijk zoekt nog een paar vrijwilligers om dit schaatsfeest samen tot de warmste weken van de winter te maken:
De rijksoverheid stelt een paar belangrijke voorwaarden aan de ijspret in verband met corona:
Het ziet ernaar uit dat er twee weken lang vorst is. Dat betekent dat Randwijk, koningsgezind als het dorp is, voorlopig de koning te rijk zal zijn met een echte schaatsbaan. Zolang het ijs goed is, zolang er vrijwilligers genoeg zijn, zolang de kinderen zin houden om te schaatsen en zolang de baan open mag blijven. Dus:
Als je het leuk vindt om te schrijven is dit echt iets voor jou. De korte cursus ‘Schrijven om gelezen te worden’. Schrijven voor je eigen website, misschien gewoon voor jezelf, voor je kinderen of kleinkinderen, of voor onze eigen dorps-site: 
De spullen uit dorpshuis Randwijks Hof die weer gebruikt gaan worden, zijn verhuisd naar De Haar. Nu is er nog van alles over.




























In de kerstvakantie kun je in de week voor kerst, van maandag tot en met donderdag, een speurtocht door Randwijk lopen. Daarbij ga je op zoek naar sterren. Ze hangen voor de ramen bij verschillende huizen in de kom van het dorp. Op een aantal sterren staat een letter met een cijfer. Schrijf de letter in het goedew vakje – van 1 tot en met 11 – . Dan staat er een woord. Heb je dat woord gevonden? Dan mag je je oplossing inleveren bij Johan Frisostraat 8. Je krijgt dan een leuke verrassing!



Het is op dit moment nog niet goed voor te stellen, maar er komen weer tijden dat er dingen worden georganiseerd waar veel mensen bij betrokken zijn. Die moeten dan weten waar ze kunnen parkeren. Of er is een omleiding waar het verkeer van moet weten.


Als Randwijkers nog niet naar De Haar kunnen komen, dan komt De Haar wel alvast Randwijk in, was de gedachte. Afgelopen weekeinde werden 600 ‘goodie bags’ gevuld door vrijwilligers van De Haar, het nieuwe dorpscentrum aan de Bredeweg. Genoeg om langs te brengen bij alle huishoudens in Randwijk.