Verslag Haarbreed 11
28 november 2023
Op dinsdag 28 november was er weer een Haarbreed Overleg, nr. 11.
Let op: in hoofdletters steeds de reactie van het bestuur, dat twee dagen later de kersverse Haarbreednotulen besprak.
Aan de orde:
-Taakverdeling HBO / Stichtingsbestuur:
HBO bestaat uit mensen die ervoor zorgen dat er van alles gebeurt in De Haar, dat mensen elkaar daarvan kennen, samenwerken en leuks organiseren.
Het Bestuur van De Haar heeft tot taak om dat zoveel mogelijk mogelijk te maken, door te zorgen voor de stenen, verzekeringen, geld en verwarming e.d.
Terras: het Derdehelftal heeft een wilde puinhoop achtergelaten: hekwerk over het terras heen gemikt, niet opgeruimd.
-Interessant: waarom staan de stoelen en tafels buiten, bij de duiven, terwijl die in de kelder horen.
Zijn niet weerbestendig.
-De lift is echt een probleem: Treffers hebben twee mensen in rolstoel die graag komen, dweilmachine en stoelen (zie boven) en gereedschapskist Repaircafe gebruiken dat ding graag. Bovendien: we staan op de lijst van ‘toegankelijke gebouwen’, maar zijn het niet. Oplossing: sleutel achter de bar, is ook ok, als ie het maar KAN doen, zo nodig.
BESTUUR GAAT ERMEE AAN DE SLAG, SLEUTEL ACHTER DE BAR OF ELEKTRA VAN DE LIFT AF ALS IE NIET NODIG IS, OM SPELEN EN ONGELUKKEN TE VOORKOMEN.
–Boekenbal 14 december: voor alle Randwijkse organisaties is Dorpsportret beschikbaar als sponsoractiviteit: 5 euro per boek in je clubkas steken bij aankoop van tenminste 10 exemplaren. Meer informatie bij Yoeke, redactie@randwijker.nl En iedereen is welkom op 14 december, vanaf 20.00 uur.
-Nieuwe Haarpoetsdatum is donderdag 7 december, niet 8. Van 19.00 tot 21.00 uur. Iedereen is welkom, toegang is gratis. Aanwezigheid van voorganger Reginald wordt enorm gewaardeerd.
-Wat moet je doen als er iets stuk is: Reginald of Armand laten weten. Gegevens op de website.
Maarrrrrr… ook fijn om effe een ‘kapot’lijst op te hangen waar iedereen kan noteren wat er fout ging. In de hal. En wie er is met gouden handjes kan even repareren, bij kosten vooraf overleg.
(Kapotlijst hangt er sinds vrijdag, in de gang bij de voordeur links, ideeenbus hangt sinds vrijdag, rechts aan de houten tassenstellingen. Met grote dank aan de razendsnelle mannen van het Repaircafé en de instemming van het bestuur!).
-Er ligt een nieuwe Bardienstmap voor wie wel eens tapt achter de bar. Daarin staat alles wat je moet weten, doen en niet doen. Bijvoorbeeld: nooit alcohol drinken als je bardienst hebt.
Door tijdig laatste ronde af te kondigen kunnen alle rekeningen tijdig worden betaald. Wie afsluit is verantwoordelijk voor deuren binnen, wie achter de bar stond is verantwoordelijk voor betaling openstaande rekeningen.
–Haarteams concept: 15 teams werden voorgesteld. Uiteindelijk moet dit plan ertoe leiden dat je gemakkelijker weet bij wie je terecht moet voor meehelpen, een vraag of opmerking. Elk team met een eigen klus. Bijvoorbeeld: Reparaties, Galerie, Zaalverhuur, Barvrijwilligers enzovoort. Voor elk team zijn 2 mensen verantwoordelijk. Die roepen er ook anderen bij als er extra handen nodig zijn. En wie het leuk vindt om eens mee te doen met een specifiek team (keertje klussen, keertje poetsen, keertje boeken sorteren enz.) meldt zich bij die verantwoordelijke. Voor sommige teams is dat heel duidelijk, daar is al iemand die bekend en bereikbaar is. Voor anderen moet er gezocht worden naar iemand die het over wil nemen, omdat de persoon die het nu doet ermee uit wil scheiden.
Volgens Haarbreed moet nog bij de Teams worden vermeld: bestaand klusteam (maar dan wel met duidelijke data zodat wie mee wil klussen erbij kan), weggeefkast (heeft Denice op zich genomen). Namen moeten er nog bij van eindverantwoordelijken. Als je je geroepen voelt om mee te helpen met een bepaald soort taak, laat het even weten.
ER WORDT OP DIT MOMENT DRUK GEPRAAT MET MENSEN DIE MOGELIJK AL VERANTWOORDELIJK WILLEN WORDEN OF BLIJVEN VOOR EEN SPECIFIEK TEAM.
–Reflectorpaaltjes gaan via Repaircafe de hoeken van de inrit sieren. (Repaircafé mept ze er even in!)
–Programmaboekje 2024: nog niet alle informatie is binnen, zal wel februari worden.
–Galerie invulling: vanaf begin december hangen er prachtige foto’s van de interviewees in Dorpsportret, in de kleine zaal, aan de ophangsystemen. Er ligt een plan voor vervanging zodat er per kwartaal iets anders hangt. Annet en Wilma zijn verantwoordelijk.
-We missen het Oranjecommitee en de Sinterklaasintocht bij het Haarbreed. Juist als er meer mensen en meer geld nodig is moeten ze aanschuiven! Maar: we blijven niet zaniken, als ze niet willen, dan niet.
Vragen aan het bestuur:
-AED: Hoe is het met de Overbetuwe Doet inzameling? Wanneer wordt nieuwe AED besteld en opgehangen en door wie? Overbetuwe Doet afronden.
ANTWOORD BESTUUR: Er zijn nog organisaties die een bijdrage willen doen aan de AED-inzameling. We wachten die giften nog af en als we dan rond zijn wordt de AED besteld bij Kloppend Hart en opgehangen door Klusteam, op dezelfde plek (buitenmuur links bij het terras) als waar het leenapparaat nu hangt.
-Gezamenlijk: kerstversiering wordt buitengezet, versiering kan voor iedereen blijven hangen.
OPMERKING BESTUUR: effe goed uitkijken dat er geen vocht in buitenstopcontacten en zo komt! Gerda D., Reginald en Armand weten hoe de aansluitingen het gemakkelijkst kunnen worden gedaan, bij het elektriciteitskastje. Een goed plan B is stevig inpakken in plastic zakken.
Volgende keer –– donderdag 8 februari – alle Haargebruikers van harte welkom voor zo’n gezellige en zinvolle avond Haarbreed Overleg.